Livibel zorgt voor gerichte wayfinding binnen de zorgomgeving

Ken je dat onbehaaglijke gevoel wanneer je een eerste bezoek brengt aan een zorgvoorziening en niet meteen de juiste weg vindt? Vaak gaat dit gepaard met bezorgdheid, spanning of onzekerheid. Om dit te vermijden, vind je hieronder onze tips voor een gerichte bewegwijzering.

Livibel Wayfinding 1

Belang van goede wayfinding

De navigatie van plek A naar B is een belangrijk aspect in elke woon- en zorgomgeving. Voor zowel bewoners, patiënten, bezoekers als personeel is het van cruciaal belang om vlot de weg te vinden. Maar waarom is een professionele bewegwijzering nu zo belangrijk?

  • Het vermindert frustratie bij bezoekers, bewoners, patiënten, personeel en leveranciers.
  • Onthaal- en zorgpersoneel wordt minder aangesproken.
  • Het voorkomt dat mensen op plaatsen komen waar zij niet mogen of moeten zijn.
  • Het maakt snellere interventies van nooddiensten mogelijk.
  • Laaggeletterden of anderstaligen vinden zo ook vlot hun weg.
  • Het geeft de troeven van jouw woon- en zorgomgeving (bv. kapper, pedicure, fitness, welness, bezinningskamer,…) weer.

Elementen van een gerichte wayfinding

  • Hang de bewegwijzering op goed zichtbare en logische plaatsen
  • Duid zowel de heenweg als terugweg goed aan
  • Zorg ervoor dat namen, teksten en symbolen duidelijk leesbaar zijn door:
    • een doordachte keuze van het lettertype
    • het gebruik van gekende symbolen
    • sterke contrasten met de achtergrond
    • zichtbaarheid vanuit verschillende posities
Livibel Wayfinding 2
Livibel Wayfinding 3
  • Let op met plaatsing van te veel of te weinig wegwijzers
  • Maak gebruik van verschillende systemen voor je signalisatie: muur- en plafondborden, vloer- en raamstickers, hangsystemen, haakse borden, …
  • De combinatie van meerdere soorten aanduidingen werkt versterkend: symbolen, tekst, foto’s, pictogrammen, kleuren, …
  • Zorg voor een goed evenwicht tussen de gebruikte systemen en soorten bewegwijzering om samenhang te garanderen
  • Breng esthetiek in de signalisatie. Het oog wil ook wat!
Livibel Wayfinding 4
Livibel Wayfinding 5
  • Benadruk de extra troeven van de woon- en zorgomgeving: snoezelruimte, welness, zwembad, bezinningsruimte, pedicure, kapper, bibliotheek, restaurant, terras, tuin, …

Onze werkwijze

1. Een verkenning van het gebouw

We noteren onze bemerkingen met een blik van een nieuwkomer tijdens een wandeling doorheen het gebouw.

4. Een plan op maat

We bezorgen concrete tips om de oriëntatie in het gebouw te bepalen of te verbeteren. Ook bij deze stap is feedback van de betrokken partijen belangrijk. Samen met het plan bezorgen we ook een offerte.

2. In gesprek met betrokkenen

Na de rondleiding gaan we in gesprek met de betrokken partijen (personeel, bezoekers, bewoners, …) om te kijken hoe zij de wayfinding ervaren.
   

5. Plaatsing en opvolging

Na akkoord van het plan en de offerte volgt de plaatsing. Na de plaatsing komen wij opnieuw om te bekijken of alles naar wens is.

3. Analyse van de situatie

Vervolgens analyseren we alle bemerkingen en bepalen de knelpunten en probleemgebieden.

Wil jij ook graag een plan op maat voor jouw (woon)zorgomgeving?

Neem dan contact met ons op via info@livibel.be of 03 326 18 92. Of neem een kijkje op onze website.