Stad Brugge brengt dienstverlening aan huis

Stad Brugge

Voor veel mensen is een bezoek aan het gemeentehuis verre van vanzelfsprekend. Dit geldt met name voor oudere mensen, mensen met een beperking, en mensen die tijdelijk of langdurig in een ziekenhuis of woonzorgcentrum verblijven. Vaak is voor hen de afstand tot het gemeentehuis een te grote drempel, wat het niet evident maakt om administratieve zaken te regelen. Sinds juni komt de Stad Brugge tegemoet aan de noden van deze inwoners door met het draagbaar loket de dienstverlening letterlijk naar hen toe te brengen. Voor veel officiële documenten, zoals een identiteitskaart, is persoonlijke identificatie vereist. Hier biedt het draagbaar loket dé oplossing.

 

Hoe werkt het?

Met het draagbaar loket komt de gemeente naar je toe. Een stadsmedewerker bezoekt de klant thuis, in het ziekenhuis of in een andere zorginstelling om officiële documenten op een veilige en correcte manier te verwerken. Het project maakt deel uit van het bredere initiatief ‘Gemeente zonder Gemeentehuis’, gesteund door de Vlaamse Regering en gefinancierd door de Europese Unie via het NextGenerationEU-programma. Het doel is om de lokale dienstverlening dichter bij de mensen te brengen en hen zo goed mogelijk te ondersteunen, zelfs voor wie zelf niet naar het gemeentehuis kan komen.

Het proces is eenvoudig en toegankelijk. Wanneer je een nieuwe identiteitskaart nodig hebt, maar niet in staat bent om naar het gemeentehuis te gaan, kun je een huisbezoek aanvragen. Dit kan online via de website van Stad Brugge of telefonisch via het algemene infonummer van de stad. Ook een maatschappelijk werker of zorgverlener kan de afspraak voor jou maken.

Een medewerker van de stad komt vervolgens langs met een mobiele kit, die volledig uitgerust is om de aanvraag te doen. Het draagbaar loket bevat de nodige apparatuur om een pasfoto te maken, vingerafdrukken af te nemen en de documenten in te vullen en te ondertekenen. Vervolgens wordt de aanvraag verwerkt en binnen de kortste keren wordt je nieuwe identiteitskaart aan huis geleverd.

Het huisbezoek zelf is helemaal gratis. Je betaalt alleen de standaardkosten voor de aanvraag van je identiteitskaart, zoals je dat ook zou doen bij een bezoek aan het gemeentehuis.

Wat zijn de mogelijkheden van het draagbaar loket?

Met de mobiele kit van het draagbaar loket kan de medewerker alles regelen om de aanvraag van een identiteitskaart volledig af te handelen. En dat is nog maar het begin! Er wordt gewerkt aan verdere uitbreidingen van de service. Zo wordt ook onderzocht of het mogelijk is om binnenkort ook rijbewijzen en reispaspoorten via het draagbaar loket aan te vragen. Zo wordt de dienstverlening continu verder uitgebreid, om nog meer inwoners van Brugge op maat te kunnen helpen.

Samenwerking tussen Vlaamse gemeenten

Het draagbaar loket is niet enkel een initiatief van Stad Brugge. Tien andere Vlaamse steden en gemeenten werkten mee aan dit innovatieve project: As, Beernem, Damme, Destelbergen, Houthalen-Helchteren, Knokke-Heist, Oostkamp, Ranst, Zedelgem en Zemst sloegen hiervoor de handen in elkaar. Door deze samenwerking wordt het mogelijk om het draagbaar loket op termijn in heel Vlaanderen in te zetten. Zo kunnen meer en meer mensen rekenen op een vlotte en toegankelijk dienstverlening aan huis.

Succesvolle lancering

Sinds de lancering van het draagbaar loket in juni verwerkte de stad al heel wat aanvragen en intussen werd de honderdste identiteitskaart uitgereikt. Het project wordt enthousiast onthaald, vooral door mensen die minder mobiel zijn. Dankzij dit initiatief brengt de stad de dienstverlening letterlijk tot aan hun deur. Daarnaast krijgen ze een persoonlijke benadering. Het apparaat biedt dus niet alleen hulp bij praktische zaken, maar helpt ook de eenzaamheid te verminderen waar velen mee kampen. Woonzorgcentra en andere voorzieningen maken dan ook dankbaar gebruik van deze waardevolle service.

Ook de medewerkers zien alleen maar voordelen: "Het is een geweldig initiatief. Je merkt dat het ondersteunen van deze doelgroep veel eenvoudiger is geworden. Het apparaat is zeer gebruiksvriendelijk en zal ons in de toekomst nog veel diensten bewijzen."

Brugge als koploper: toegankelijke dienstverlening voor iedereen

Stad Brugge zet al jaren stevig in op het moderniseren en toegankelijker maken van haar dienstverlening. Digitale oplossingen spelen hierbij een grote rol: veel attesten en documenten kunnen eenvoudig online worden aangevraagd, wat het voor inwoners gemakkelijker maakt om hun administratie van thuis uit te regelen. Zo kun je bijvoorbeeld een voorlopig rijbewijs volledig digitaal aanvragen.

Toch wil Brugge niemand achterlaten in de digitale stroomversnelling. Niet iedereen is even digitaal vaardig. Vooral oudere inwoners en mensen met minder technologische kennis ervaren moeilijkheden bij het gebruik van digitale diensten. Om ervoor te zorgen dat ook zij vlot geholpen worden, investeert Brugge ook in fysieke oplossingen zoals het draagbaar loket. Hiermee garandeert de stad dat iedereen, ongeacht hun digitale vaardigheden, toegang heeft tot essentiële gemeentelijke diensten.

Bus van de Bruggeling: dienstverlening op wielen

Naast het draagbaar loket lanceerde Stad Brugge ook een ander initiatief: de Bus van de Bruggeling, een mobiel loket dat door Brugse wijken rijdt en basisdienstverlening naar de inwoners brengt. De focus ligt hierbij op het noorden van de stad, waar de afstand tot het gemeentehuis vaak groter is. In de bus kunnen inwoners verschillende administratieve zaken regelen zonder dat ze ver hoeven te reizen. Dit initiatief maakt het voor veel mensen eenvoudiger om gebruik te maken van de diensten van de stad.

Maximaal digitaal (maar niet voor allemaal)

Uit recente bevragingen blijkt dat de Bruggelingen tevreden zijn met de gemeentelijke dienstverlening, maar ook dat de vraag naar verdere digitalisering toeneemt. Steeds meer inwoners willen hun zaken snel en eenvoudig online kunnen regelen. Tegelijkertijd blijft een deel van de bevolking, vooral oudere en minder mobiele personen, behoefte hebben aan fysieke nabijheid van diensten.

Met het draagbaar loket en de Bus van de Bruggeling speelt Stad Brugge in op beide noden. Terwijl er volop geïnvesteerd wordt in digitale oplossingen, blijft er ook oog voor alternatieven voor wie minder digitaal vaardig is of zich moeilijk kan verplaatsen. Zo blijft de dienstverlening van Stad Brugge voor iedereen toegankelijk, ongeacht hun situatie.

 

Contact
Hans Vancompernolle, Dienstverleningscoördinator Midoffice Stad Brugge
hans.vancompernolle@brugge.be

Deel deze update via LinkedIn
Deel deze update via Facebook
Deel deze update via Twitter
Deel deze update via e-mail

Al onze nieuwsberichten in uw mailbox?

Schrijf u in op onze gratis nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe regelgeving, relevante actualiteit, niet te missen opleidingen en studiedagen, ...