Mobiliteit

VIEWZ 2024/4

VIEWZ 2024 nummer 4

In een notendop

In deze editie van VIEWZ, die draait om vervoersarmoede en mobiliteit, onderzoeken we hoe deze thema's sleutelrollen spelen in levenskwaliteit, welzijn en welvaart. Mobiliteit gaat namelijk niet alleen over verplaatsing; het is een fundamenteel recht dat toegang biedt tot essentiële diensten, werkgelegenheid en sociale contacten. Helaas zijn er veel mensen, vooral in landelijke gebieden, die door vervoers­armoede buitengesloten raken en kansen missen.

De artikelen in dit nummer bieden een diepgaande analyse van de uitdagingen en kansen rond mobiliteit in Vlaanderen. We belichten de inclusieve en duurzame mobiliteitsoplossingen die niet alleen op praktisch gebied nodig zijn, maar ook sociaal verbindend zijn.

We duiken dieper in casemanagement en de kracht van een interdisciplinaire aanpak om zorg op maat te bieden aan mensen met complexe noden. Ook leest u hoe geïntegreerde zorg steeds meer vorm krijgt in Vlaamse zorgbuurten en welke stappen nodig zijn om sectorale hokjes te doorbreken.

Met trots interviewen we Eva Van Eenoo in ons hoofdartikel. Haar onderzoek naar autoafhankelijkheid en de impact daarvan op sociale ongelijkheid biedt waardevolle perspectieven op hoe we vervoersarmoede kunnen aanpakken. Ze laat zien dat mobiliteit niet alleen een kwestie van infrastructuur is, maar ook van sociale rechtvaardigheid en inclusie.

Daarnaast besteden we aandacht aan innovatieve projecten en beleids­initiatieven die de mobiliteit van kwetsbare groepen verbeteren. In een tijd waarin klimaat­verandering en sociale ongelijkheid steeds urgenter worden, is het essentieel dat we mobiliteit heroverwegen als een integraal onderdeel van ons welzijns­beleid.

Met dit themanummer bieden we alweer heel wat inzichten en nog meer inspiratie.

Cover 2024 4 Interview in de kijker: In gesprek met Eva Van Eenoo

Luc Kupers & Valerie De Groodt

Eva Van Eenoo is een gedreven onderzoeker met een diepgaande interesse in mobiliteit, ruimte en sociale rechtvaardigheid. Tijdens haar doctoraats­onderzoek richtte ze zich op autoafhankelijkheid in Vlaanderen, een fenomeen dat diep verweven is met ruimtelijke planning en sociale ongelijkheid. Het werd een boeiend gesprek over de ongelijkheid in ons mobiliteitssysteem, de uitdagingen van het huidige beleid en de mogelijke oplossingen om vervoersarmoede aan te pakken.

Lees het volledige interview

Nog niet geabonneerd op VIEWZ?

Hou met VIEWZ de vinger aan de pols van de welzijns- en zorgsector.

VIEWZ 2024/4, dat is ook ...

Wat als we allemaal wat vaker de bus zouden nemen?

Ewout Depauw - Coördinator mobiliteit en studiedienst, SOLVA

In Vlaanderen is het risico op vervoersarmoede het grootst in landelijke gebieden, waar weinig tot geen aanbod is aan openbaar vervoer, deelsystemen of andere collectieve mobiliteitsoplossingen. Net daar heerst het schrikbeeld van lege bussen, stilstaande deelauto’s en roestende deelfietsen. Vanuit economisch oogpunt wordt gepleit voor een vraaggestuurd aanbod, maar in een samenleving waar enkel wie echt niet anders kan kiest voor collectieve mobiliteitsoplossingen, loert vervoersarmoede om de hoek.

Mensgericht mobiliteitsbeleid

Bas Govers - Goudappel

Mobiliteitsbeleid kan alleen effectief zijn als de mens en het menselijk gedrag uitgangspunt is. Kennis van de behoefte van mensen en daar effectief op inspelen is daarom ook cruciaal in het mobiliteitsbeleid. Nieuwe mobiliteitsconcepten geven daar vorm aan. Voorbeelden hiervan zijn de concepten 15-minutenstad en durven, kunnen, willen. Het verkeersbeleid en ruimtelijke ordeningsbeleid gaan daarbij hand in hand. Door klantwensen en drijfveren van mensen centraal te stellen, wordt de mobiliteitskeuze op natuurlijke wijze beïnvloed en ontstaat een betere balans tussen gebruik van de auto en overige vervoersmogelijkheden.

Waarom de antwoorden op vervoersarmoede vooral bij inclusief en compact wonen liggen

Jonas De Maeyer & Jakob Vandevoorde - Endeavour

Mobiliteit is een dagelijks thema voor veel Vlamingen, met zowel autobezitters als niet-autobezitters die klagen over respectievelijk verkeersproblemen en gebrekkig openbaar vervoer. Dit probleem reikt echter verder dan individuele ergernissen: de transportsector is verantwoordelijk voor een groot deel van de wereldwijde CO2-uitstoot, en het aandeel van België ligt ver boven het gemiddelde. Bovendien leidt gemotoriseerd vervoer tot verspreid wonen, wat niet alleen vervuiling veroorzaakt, maar ook natuur en landbouw verdringt. De oplossing ligt in een structurele aanpak die vervoersarmoede aanpakt door ruimtelijke ordening en mobiliteit sociaal en ecologisch duurzamer te maken.

En verder ...

  • Redactioneel | Christian Fillet
  • Op weg naar de mobiliteit van morgen | Tim Buyse, Hans Bonnarens & Ann Wuyts
  • Tools om je actief mobiliteitsbeleid te ondersteunen | Caroline De Geest & Sara Claeys
  • Is de ruimte voor de fiets de meest inclusieve ruimte? | Wout Baert
  • Zeven bouwstenen om te werken aan inclusieve mobiliteit | Matthias Vermael
  • Slimme mobiliteit voor sociale woningbouw | Jurgen Trappeniers & Björn Mallants
  • Mobiliteit als motor van beter leven, welvaart en welzijn | Jan Hertogen
  • Deelmobiliteit voor zorgprofessionals: wat zijn de opties? | Jeffrey Matthijs
  • Duurzaam op weg met Zorgpunt Waasland | Tjeu Van Diessen
  • Slechte mobiliteit, een vorm van armoede? | Sarah Bordon-Soens

Nog niet geabonneerd op VIEWZ?

Hou met VIEWZ de vinger aan de pols van de welzijns- en zorgsector.