VIEWZ 2025/1
In deze nieuwe editie van VIEWZ keren we terug naar de erfenis van OCMW Visies, de vorige format van VIEWZ. Zoals het overigens in het nummer niet helemaal onterecht wordt gesteld: ‘lokaal sociaal beleid is OCMW-beleid’. Zowel de expert die we aan het woord laten als de vele auteurs in dit nummer nemen je mee op de rollercoaster die lokaal sociaal beleid kan zijn.
We ontdekken waarom transversaal denken de sleutel tot een succesvol lokaal sociaal beleid is, hoe lokale besturen een groot verschil kunnen maken inzake lokaal sociaal beleid, waar de toekomst van lokaal sociaal beleid van afhangt en voor welke cruciale uitdaging het lokaal sociaal beleid staat.
Lees en leer over de impact van werkdruk in het OCMW, hoe een eerstelijnszone voorverbinding zorgt, waarom duurzame woonoplossingen noodzakelijk zijn voor de toekomst. Ontdek voorts dat lokale besturen het verschil maken met kinderopvang en zorg voor dakloze jongeren. Sta stil bij het vraagstuk hoe we lokaal beleid toegankelijker en effectiever kunnen maken voor iedereen. Maak tot
slot ook kennis met of leer meer over Verso, VADOZ, Zorgnet-Icuro, IROJ, Groep Maatwerk en de maatwerkbedrijven.
Met dit themanummer bieden we alweer heel wat inzichten en nog meer inspiratie.
In dit nummer van VIEWZ richten we de schijnwerpers op het lokaal sociaal beleid, een thema dat nu meer dan ooit relevant is. Na de recente gemeenteraadsverkiezingen staan de nieuwe bestuursploegen voor de uitdaging om een sterk lokaal sociaal beleid vorm te geven. Wat komt daarbij kijken? We gingen in gesprek met expert Herwig Reynaert om te ontdekken hoe dit beleid de komende jaren kan evolueren.
"Achter de gevels van heel veel Vlaamse huizen schuilt miserie. Armoedebestrijding moet de hoogste prioriteit krijgen in het
lokaal sociaal beleid."
Hou met VIEWZ de vinger aan de pols van de welzijns- en zorgsector.
Wie zich verdiept in het lokaal sociaal beleid en de bijbehorende uitdagingen, merkt al snel hoe belangrijk het is om te voorkomen dat burgers zich aan hun lot overgelaten voelen. Zowel de publieke als de semipublieke dienstverlening in België staat op een keerpunt. Hoewel België hoog scoort op het gebied van e-government, worden de voordelen hiervan vaak tenietgedaan door versnipperde systemen en de afbouw van fysieke contactpunten. Zonder voldoende aandacht voor het gebruikersperspectief dreigt de kloof tussen burger en overheid verder te groeien, en ontstaat een vacuüm waarin antidemocratische krachten ruimte krijgen.
Het sociaal beleid in Vlaanderen bevindt zich zonder twijfel in een dynamische context, waarin lokale besturen een steeds belangrijkere rol spelen. De decreten over het lokaal bestuur (2017) en het lokaal sociaal beleid (2018) hebben hierin een katalyserende
rol gespeeld. Tegelijkertijd vraagt de toenemende complexiteit van maatschappelijke uitdagingen om een strategische aanpak die de lokale, regionale, Vlaamse en federale beleidsniveaus met elkaar verbindt. Dit artikel gaat in op enkele vaststellingen en strategische verwachtingen voor de toekomst, reflecteert op gemiste kansen en formuleert hoopvolle maar kritische verwachtingen voor de verdere evolutie.
Vlaanderen telt zo’n 20 000 dak- en thuislozen, waarvan 5946 kinderen en jongeren. Een op de vier dak- en thuislozen zijn jongvolwassenen tot 25 jaar. De cijfers van de laatste dak- en thuislozentellingen schetsen een weinig rooskleurig beeld. Toch zetten honderden organisaties in Vlaanderen, samen met het agentschap Opgroeien, alles op alles om jongeren een dak boven het hoofd te bieden. Ook de lokale besturen blijken daarbij van levensbelang.
Hou met VIEWZ de vinger aan de pols van de welzijns- en zorgsector.